vrijdag 19 februari 2010

voodoo

De houten balken waarin ik nu werk zijn enkele honderden jaren oud. Dit weet ik van de sloper, die een oude boerderij heeft gesloopt van vóór 1800. Daar komen de balken uit , ze maakten deel uit van het vierkant. Het vierkant is een constructie van dikke balken waarop de verdere constructie van een boerderij steunt. De balken zijn van Amerikaans grenen. Dit houtsoort werd gebruikt omdat er zeer lange rechte balken van konden worden gezaagd, het taai is en ongevoelig is voor boktoren, houtwormen of schimmels.

Ook als ik niet van de sloper zou hebben gehoord hoe oud de boerderij was, had ik toch kunnen weten dat de boerderij vóór 1800 gebouwd is. De nagels die men in die tijd heeft gebruikt verraden de leeftijd van de gesloopte boerderij. Er zitten nagels in het hout die met de hand zijn gesmeed. De vorm van de nagels geeft bovendien aan dat ze zijn gesmeed voor 1800. Na 1800 werden er machines gebruikt, zodat met de hand smeden niet meer lonend was. De eerste machines maakten echter nog nagels uit lange dunne staven ijzer. Nadat er gebruik werd gemaakt van zacht staaldraad werden er spijkers geproduceerd. Dit vond plaats vanaf 1880.

Ik heb nu veel nagels verzameld en zou er iets mee willen doen. Weggooien kan echt niet vind ik. Er een mooie installatie van maken is een mogelijkheid of de nagels in een houten beeld slaan als voodoo. Moet ik nog wel bedenken op welke plekken ik de nagels sla en aan wie ik dan zal denken. Wees op uw hoede als u zich onwel voelt, plotseling overal op uw lichaam uitslag krijgt of weer de hoofdprijs in de loterij niet heeft gewonnen. Het kan zomaar zijn dat ik wel wist wat ik met de nagels moest doen.

1 opmerking:

  1. Het water loopt me in de mond. Wat een fantastisch materiaal!

    BeantwoordenVerwijderen