zondag 5 september 2010

Onderweg


Inderdaad het is een tijd geleden dat ik iets voor mijn blog heb geschreven.

De reden? Die is er eigenlijk niet. Schijnbaar heeft het schrijven voor mij een eigen dynamiek dat zich niet laat meten in geregeld, ongeregeld of nooit meer.

Natuurlijk krijg ik wel reacties met de vraag of ik gestopt ben met bloggen. Echter dat is niet zo.



Net als beeldhouwen is schrijven een manier om ergens toe te komen. Beeldhouwen doe ik iedere dag, ik ben beeldhouwer. Een schrijver ben ik niet, het is maar net of ik er voor ga zitten en een punt wil maken, iets wil delen of mijn spinsels wil verwoorden.



Of ik dan niets heb om te delen? "Je doet zoveel en maakt toch veel mee", was een reactie, nou dat valt tegen. Ik beeldhouw hier in Nederland of in Italiƫ, ontmoet andere kunstenaars maar vooral mensen die iets met beelden hebben. Eigenlijk ben ik alleen maar met beeldhouwen bezig in al zijn eenvoud maar niet eenvoudiger, en dat is het dan wel.



Natuurlijk ik ben weer in Italiƫ geweest om daar te beeldhouwen. Zeer comfortabel op mijn vaste plek op Studio Sem. Ik heb een aantal goede exposities gehad met wisselend succes. In Nederland heb ik een nieuwe werkruimte (studio, atelier werkplaats) of hoe men het ook noemt.

Maar vooral heb ik een aantal nieuwe beelden gemaakt waar ik in al mijn tijd en energie in heb gestoken en die mij weer verder hebben gebracht.



Continuiteit in ontwikkeling kan ik wel zeggen. Beeldhouwen is voor mij een goede manier om ergens te komen , maar waar het toe leidt, vind ik niet interessant. Onderweg zijn is het doel, de bestemming is het einde.

1 opmerking:

  1. Beste Jan Pater,
    Voor onze 40ste huwelijksverjaardag hebben wij in Brugge art gllery een beeld van u gekocht; Aprodite. Zij was volgens de Griekse mythologie de godin van de liefde, de schoonheid, de sexualiteit en de vruchtbaarheid. Heel toepasselijk voor 40 jaar gelukkig huwelijksleven. Wij genieten elke dag van uw werk. Waarvoor dank.
    Hartelijke groet,
    Dina en Roland
    rolandverhelst@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen