dinsdag 12 januari 2010

Ik moet wel

Ja ik móet wel, niet uit zendingsdrang of bewijzen dat ik het kan. Nee ik moet wel beeldhouwen omdat het zo ís. Het is innerlijk en intuïtief. Dat is ook terug te vinden in hoe ik werk. Zonder vooropgezet plan bewerk ik het materiaal en al gaande de weg wordt bepaald hoe de vorm zich uiteindelijk voordoet. Daarom ben ik ook geen modelleur, werken met klei of was is niet mijn medium. Ik verdwaal in de vele mogelijkheden die mij worden geboden bij het gebruik van klei of was. Alles is mogelijk en te corrigeren. Daarbij komt dat de begrenzing van het harde materiaal mijn expressie op de juiste manier aanspreekt. Durf, doen en beslissingen nemen daar waar bijvoorbeeld een probleem is ontstaan door tekort aan materiaal. Eén van de wetmatigheden is hierbij dat op korter smaller moet volgen en ook dat daar waar een probleem is je niet de oplossing zoekt. Ik kom op deze wetmatigheden nog wel terug, ik hanteer er immers een aantal wél van.
Ik moet wel daar gaat het over. Een dag niet gebeeldhouwd is een verloren dag. Ik doe dat in alle vrijheid. Ik kan en mag doen wat ik wil, de enige leidraad is het gevoel. Ik ben er van overtuigd dat deze vrijheid uiteindelijk in mijn beelden terug is te vinden. Niet dat ik maar wat aanrotzooi. Door de ervaring en scholing die ik heb is er een fundament gelegd. Dit fundament van kennis, kunde en vaardigheid is een voorwaarde om een kloppend beeld te maken.

De toeschouwer dient ook geraakt te worden. Daar hoop ik op als men mijn beelden ziet en aanraakt. Dan ontstaat er een wisselwerking tussen de innerlijke bedoeling van mijn beelden en de betekenis die de toeschouwer er aan geeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten